بهره‌مندی بانوان زائر و مجاور از کارگاه‌های مشاوره آموزشی قرائت قرآن کریم چه کار کنیم فرزندمان چاق نشود؟ ممنوعیت حجاب برای زنان مسلمان فرانسوی در المپیک پاریس چرا زنان بعد از یائسگی دچار بی اختیاری ادرار می‌شوند؟ دست‌هایی که بوی خیر می‌دهند موقوفات زنان از صفویه تا قاجار در مشهد ویدئو | زنان و دختران، قربانی‌های روابط بی حد و مرز آزادی جنسی سوء استفاده از کودکان را در تبلیغات ممنوع کنید پردرآمدترین مشاغل خانگی برای بانوان کدام‌اند؟ این خانم معلم کودکان بازمانده از تحصیل را نجات می‌دهد ضربه مهلک غرب بر بنیان خانواده با به رسمیت شناختن خانواده‌های تک والد و همجنس تأثیر شیردهی بر سیستم ایمنی مادر و نوزاد دستگیری مدیر یک آرایشگاه زنانه به خاطر استفاده دختر بچه در تبلیغات فرزندآوری باید یک ضرورت ملی باشد نسل جوانِ باغیرت، متعهد و مسئولیت‌پذیر، نیاز آینده جامعه ماست شرایط حجاب با اجرای طرح نور تغییری کرده است؟ رسالت رو به گسترش آموزش زنان؛ کاهش شکاف جنسیتی کاهش مصرف نمک، راهی برای تسکین دردهای زنانه تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد رشد ۲.۴۳ درصدی موالید مادران ۲۰ تا ۲۴ سال پویش ملی «مادران نسل رضوی» از دهه کرامت در سراسر کشور آغاز خواهد شد
سرخط خبرها
نگاهی به دوران بارداری نرجس خاتون (س) و تولد امام زمان (عج) در ماه شعبان

نگاهی به دوران بارداری نرجس خاتون (س) و تولد امام زمان (عج) در ماه شعبان

  • کد خبر: ۲۱۳۶۷۸
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲
تاریخ تولد حضرت ولیعصر (عج) در ماه شعبان است و نشان می‌دهد نرجس خاتون (س)، مادر امام در دوران حمل، ماه‌های با عظمت حرام یعنی ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب را درک کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، جدا از تربیت و وراثت، تاثیر زمان و مکان بر تولد افراد و شخصیتی که بر روی آن‌ها دارد نیز مورد توجه است. از آنجایی که گفته شده ائمه (ع) و خاندانشان الگوی مسلمانان در سبک زندگی انتخابی هستند توجه به این موضوع نیز برای مادرانی که به دوران وضع حمل توجه می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار است.

تولد امام زمان (عج) و دورانی که مادر بزگوارشان، نرجس خاتون (س) نیز سپری کردند می‌تواند به این سوال جواب بدهد که زمان وضع حمل توسط مادر چه آثاری بر جنین می‌گذارد که به صورت چکیده، این موضوع را با مریم پورحسینی، استاد حوزه علمیه و پژوهشگر علوم دینی مطرح کردیم.

برنامه ریزی برای بارداری

این استاد حوزه علمیه در خصوص اهمیت برنامه ریزی برای انعقاد نطفه با توجه به سیره معصومین (ع) گفت: بشر امروز همه مسائل را با برنامه پیش می‌برد و این موضوع در تولد فرزند بیشتر لحاظ می‌شود؛ اهمیت دادن به برنامه ریزی و نظم درباره ائمه (ع) نیز در مرتبه اولی قرار دارد.

با این وجود باید پرسید آیا تصور اینکه تولد دو فرزند امام حسین (ع)، در ماه شعبان صورت گرفته، اتفاقی است یا خیر؟! این موضوع برای تولد امام زمان (عج) نیز صادق است و قطعا با برنامه ریزی بوده است.

پورحسینی اظهار کرد: از طرفی زمانی که مادر، وضع حمل می‌کند و او حالات و ایام خاصی را در این ۹ ماه پشت سر می‌گذارد نیز بر شخصیت و سرنوشت فرزند اثرگذار است. اگر به تاریخ تولد حضرت ولیعصر (عج) که در ماه شعبان به دنیا آمدند و ۹ ماهه‌ای که مادرشان پیش از تولد گذرانده است توجه کنیم خواهیم دید نرجس خاتون (س)، مادر بزگوار امام در دوران حمل، ماه‌های با عظمت حرام یعنی ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب را درک کرده است.

باز هم باید سوال کرد آیا ماه‌هایی که مادر باردار، فرزندش را حمل می‌کند که این ماه‌ها از عظمت خاص و والایی برخوردار است در معنویت فرزند تاثیر دارد یا خیر؛ که درباره امام زمان (عج) اینگونه است و یقینا این ایام بر جنین اثرگذار است. این اثرگذاری بر مادران در دیگر معصومین (ع) نیز وجود داشته است و اهمیت زمان را بر وضع حمل نشان می‌دهد.

اثر وضعی ماه‌های حرام بر جنین

این پژوهشگر دینی ابراز کرد: این چهار ماه حرام طبق اسناد روایی و تاریخی، بسیار با عظمت هستند و انسان به دعا و مناجات توصیه شده که برکات فراوانی دارد.

این عظمت در طول تاریخ بوده و اسلام آن را امضا کرده و مهر تاییدی بر آن زده است. عظمت این ماه‌ها به قدری بالا بود که هیچگونه جنگ و خونریزی صورت نمی‌گرفت و قبایل مختلف با یکدیگر در صلح بودند.

مثلا در ماه ذی القعده، چله موسوی را داریم که خداوند به حضرت موسی دستور دارد چهل روز عبادت کند، یا در ماه ذی الحجه، حضور حاجیان در مناسک حج واجب را داریم و مناجات زیبای روز عرفه که انسان به واسطه این عبادات و برکاتی که خداوند در این ماه‌ها قرار داده است گویی در آب زلالی شناور است و خود را در دریای رحمت و مغفرت الهی شستشو می‌دهد.

پورحسینی ادامه داد: این اهمیت در ماه محرم و رجب نیز وجود دارد. این چهار ماه یقینا اثر وضعی خود را بر مادر و جنین می‌گذارد. مادر در این چهار ماه، به واسطه عبادات این ماه‌ها حال خوش معنوی داشته و همچنین ارتباطی که نرجس خاتون در ماه محرم داشته و عزادار واقعه کربلا بوده بر شخصیت معنوی فرزندش اثرگذار است.

وی تصریح کرد: انعقاد نطفه در اسلام آدابی دارد که مادران متدین و معتقد به آن توجه دارند. مثلا گفته شده آغاز فرزند آوری در زمان‌های خاصی باشد و در ایام خاصی نیز از این کار منع شده است مانند ایام قمر در عقرب یا اول ماه و ...، اما شاید کمتر به این نکته توجه کرده باشیم مادری که قرار است فرزند خود را حمل کند چه ماه‌هایی را باید در این دوران طی کند.

مسلما ماه‌هایی که معنویت بیشتری به مادر می‌دهد تاثیر بیشتری نیز بر جنین دارد که تمام این‌ها در چیدمان پازل معنویت جنین اثر می‌گذارد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.